Sunday, May 24, 2015

Tukar Lining Brek Depan

Beberapa hari lepas saya terdengar macam ada bunyi berdesir di roda hadapan. Jadi bila sampai di rumah saya pun periksa. Rupanya lining disk brake depan sudah habis hingga besi lining dan cakera brek bergeser. Untuk beberapa hari saya kurangkan pengunaan brek hadapan. Saya bimbang, bila besi sama besi berlaga, ia akan menjadi terlalu panas dan menyebabkan kerosakan yang teruk.

Dah tak ada pilihan, hari Sabtu saya kekedai untuk menukarkannya dengan yang baru. Saya guna alat ganti original Suzuki. Itu yang saya nampak pada pembungkus alat ganti tersebut. Jika ada berlaku penipuan dalam pembungkusan, saya tidak tahulah pula.

Pada masa yang sama saya juga menukar minyak enjin yang sudah berumur sebulan. Saya pilih Castrol Semi Synthetic juga kerana dengan minyak ini enjin senyap walaupun terpaksa ditambah setiap 4-5 hari (berkurangan mungkin disebabkan keadaan enjin yang kurang baik).

Harga minyak enjin RM30 dan harga lining brek RM15. Jumlah RM45.

Selepas ditukar baru, saya rasa brek hadapan lebih mencengkam dan kelegaannya lebih banyak. Ini memberikan rasa lebih yakin bila membrek.

Bulan depan, mungkin kena tukar tayar pula..........

No comments: