Saturday, May 2, 2015

Ke kedai motorsikal lagi



Dah beberapa kali enjin Shogun ni mati semasa dalam perjalanan. Ini buatkan saya risau. Kalau mati ketika dah sampai pejabat atau sampai di rumah, tiada masalah. Tapi kalau mati semasa dilebuhraya….. dan tidak boleh pula dihidupkan semula……. Masalah besar!

Jadi, beberapa hari lepas saya bawa Shogun tu ke kedai motorsikal.

Selepas di cuba beberapa kali, mekanik itu telah membuat beberapa penyelarasan. Menurutnya, tappet perlu di laras semula. Selepas dilaras, dia mencuba Shogun saya tu beberapa kali sebelum menyerahkannya kembali kepada saya tanpa sebarang bayaran.

Hasilnya, enjin bendentum dengan lebih solid dan stabil. Tidak lagi mati bila dibiarkan melahu. Pada waktu pagi pula, enjin dapatkan dihidupkan dengan lebih mudah. Bila sudah dihidupkan, ia akan terus melahu dan tidak perlu menunggu enjin panas sebelum ia menjadi stabil dan tidak mati.

Cuma ada perbezaan sedikit bila di tunggang.

Semasa memulakan perjalanan, saya rasa lancar dan selesa tetapi tidak “menangkap” seperti sebelumnya. Tetapi tenaga yang dikeluarkan lebih sekata. Ini membuatkan tunggangannya lebih menyeronokkan. Tapi, top speed, saya masih belum cuba. Ini adalah kerana saya belum dapat menunggangnya di lebuhraya.

Saya berharap sangat kelajuan maksima dapat ditingkatkan. Tidaklah nanti saya akan di potong sewenang-wenangnya oleh motorsikal yang lebih kecil seperti Honda EX5.

Kita tungguuuuuuu…………….

7 comments:

jijoAlgojo said...

salam bro....kebetulan saya juga pengguna axelo yg dah 4 tahun berulang seremban -pj/kl setiap hari.... utk dptkan kelajuan yg sedikit memuaskan... saya telah buat beberapa modifikasi... cdi.. carberator & ekzos. . kelajuan maxima stakat ni yg mampu di capai cuma 135km/j shj selepas keluarkan skit modal & yg penting ia ttp tahan lasak... memandangkan meter axelo agak berat (100 kmj axelo = 120kmj lc model lama) saya kira kelajuan 110-120 dah cukup memadai bagi sebijik moto kapchai... utk capai skit top speed... carb...cdi & ekzos perlu di tukar... kesesuaian spoket utk highway samada 14-33 atau 15-35.

Unknown said...

Pernah pakai fx110..? Sy dh pakai selama 15 tahun.. Bab meter ringan tu.. Rasanya salah sgt2.

Unknown said...

Pernah pakai fx110..? Sy dh pakai selama 15 tahun.. Bab meter ringan tu.. Rasanya salah sgt2.

Unknown said...

Berapa bro total semua??..cdi racing kan??

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

https://chat.whatsapp.com/IFeKN1ETdQU5paldR0RwQs

Unknown said...

Copy link atas utk group axelo