Tuesday, May 12, 2015

Masih bertahan....

Axelo saya ni memang bekerja keras setiap hari. Secara purata ia terpaksa mengembara sejauh 160km setiap hari.

Pada pemerhatian saya, keadaan enjin masih okay. Cuma, minyak enjin berkurangan dengan agak banyak. Untuk perjalanan selama 5 hari, ia akan susut dari paras penuh hingga ke paras minima.

Bila ini berlaku, saya tiada pilihan melainkan menambahnya hingga tahap penuh semula. Jadi, selain dari memeriksa tayar dan rantai, saya perlu pula memeriksa tahap minyak enjin setiap 3-4 hari. Ini untuk memastikan ia tidak kering. Jika kering..... banyaklah belanjanya nanti!

Enjin tidak pernah menunjukkan tanda-tanda panas lampau. Ia juga tidak semput atau mati. Di lebuhraya saya tunggang pada kelajuan sekitar 80-90km/jam. Sekali-sekala sampai juga ke tahap maksima iaitu hingga 100-110km/jam. Saya berharap ia boleh bertahan buat beberapa bulan lagi.

Beberapa hari lepas, saya ada ke kedai motorsikal. Mereka mengatakan Demak telah pun memasang model kapcai 125cc. Mungkin tidak lama lagi akan mula diedarkan. Ehhhmmmm..... menarik.......

No comments: