Monday, March 9, 2015

Semakin Matang

Seronok juga menunggang Axelo 125 ini. Tapi, kalau pada saya, motor apa pun seronok ditunggang!

Secara umumnya, tiada masalah untuk berulang sekitar 150km sehari dengan Axelo ini. Selesa, dan jimat. memang tidak seselesa menaiki skuter, tetapi cukup memadai bagi sebuah kapcai kecil.

Pick-up Axelo memang tidak memberangsangkan. Bolehlah dikatakan lembab. Tetapi, di lebuhraya kelajuan yang selesa ditunggang ilaha sekitar 90km/h. Tapi kalau pulas habis, dapatlah sekitar 110km/h. Rasanya, kalau di tune dengan baik, kelajuan maksima sekitar 130-140km/h barulah berpadan dengan enjin 125cc nya itu.

Kestabilan boleh dikatakan baik. Tak pernah lagi Exelo ni terhuyung-hayang bila memotong lori atau bas, atau dikawasan angin lintang. Absorber depan dan belakang terasa lembut, tapi kira berpatutanlah pada sebuah kapcai serba standard.

Penggunaan petrol memang jimat. tak banyak beza dari EX5. Cuma, tangki petrol terlalu kecil. kalau ikut spesifikasi, muatan petrol maksima adalah sebanyak 4.1 litres. Kalau berulang ketempat kerja, memang memadai, tetapi kalau jalan jauh, kenalah berhenti isi petrol tiap 90-120km.

Ada satu yang agak membanggakan, iaitu, ianya amat senang untuk dihidupkan. Tak perlu tarik choke atau menendang dengan ganas. Tendanagan perlahan sudah memadai untuk menghidupkannya diwaktu pagi. Itu kalau guna kick-starter. Kalau lebih mudah, guna je electric starter!

Ada sedikit bunyi kurang enak pada enjin. Saya rasa timing chain sudah sampai masa untuk ditukar. Tunggulah, mungkin hujung bulan ini.....


No comments: