
Jadi saya pun buat pelarasan standard. Kunci screw tu sampai ketat, dan kemudian pusing sehingga satu setengah pusingan. Start enjin dan biarkan hingga panas.
Hasilnya, enjin lebih responsive. Bila di rev, enjin rasa lebih smooth dan tidak seperti terdesak.
Hari ni, saya ride ke pejabat. Enjin susah sedikit untuk dihidupkan. Perlu sedikit choke. Tetapi bila mula berjalan, lebih segar dan responsive.
Kat highway, mudah je dapat 90km/h. Pada kelajuan 100km/h pun rasa lebih selesa. Enjin rasa relak dan tidak terpaksa. Top speed..... tak jauh beza tapi lebih mudah sampai 110km/h. Secara keseluruhan, lebih seronok menunggang Axelo ni.
Jadi, sahlah..... memang tuning carburator tak tepat. Mudah start, boleh jalan tetapi tidak smooth dan penggunaan petrol tinggi. Bila dah dilaras pada pelarasan standard, lebih bagus......... yessssss...!
Tak sabar nak ride balik petang ni nanti.............
No comments:
Post a Comment