Monday, April 20, 2015

Shogun dah jalan sejauh 5,000km



Dah lebih 5,000km saya tunggang Shogun Axelo 125 ini. Sekarang, ada sedikit perubahan berbanding semasa mula-mula saya beli dulu.

Saya rasa, motorsikal ini walaupun mempunyai batuan yang jauh, tetapi ditunggang tidak laju. Ini adalah kerana, semasa mula-mula dulu, amat susah untuk mencapai kelajuan 90-100km/jam. Seperti kita juga, kalau tak biasa berlari, jangan haraplah nak berlari dengan laju……….

Sekarang, setelah beberapa lama, dengan kelajuan agak tinggi di lebuhraya, barulah saya rasa Shogun ini boleh “berlari”. Walaupun tak lah selaju 135 LC atau Belang 150, tetapi mudahlah untuk mencapai kelajuan standard kapcai-kapcai 125cc iaitu sekitar 90-110km/jam.

Keadaan enjin pula, masih kedengaran dengan jelas rentetan timing chain selepas perjalanan jauh. Cumanya, bunyi ini masih pada kadar yang sama seperti mula-mula saya beli dulu. Ini mungkin bermakna, bunyi itu adalah bunyi biasa saja bagi motorsikal Suzuki ini, dan bukannya disebabkan oleh sebarang kerosakan pada enjinnya.

Penggunaan petrol juga telah saya kenal pasti. Untuk perjalanan sejauh 165km, jumlah petrol yang digunakan adalah sebanyak RM8.00 atau lebih kurang 4.1 liter. Ini bermakna setiap liter saya boleh menunggang sejauh lebih kurang 40km. Ini adalah pada kelajuan sekitar 80-100km/jam di lebuhraya. Ia bukanlah sebuah motorsikal yang super jimat, tetapi kira boleh tahan la…………. Saya menggunakan petrol RON95 dengan ditambah sedikit additive Cosway. Petrol station… macam biasala… pagi saya isi RM4.00 di Petron dan petang saya isi pula sebanyak RM4.00 lagi di Petronas.



No comments: