Sunday, April 12, 2015

Minyak Enjin dan Tayar

Minggu lepas, saya ke kedai motorsikal untuk menukar minyak enjin Axelo. Saya pilih minyak keluaran Yamaha dengan spesifikasi SAE 20/50. Kalau ikut spesifikasi itu, minyak ini memang agak pekat dan ianya biasa digunakan pada enjin-enjin sejukan udara sperti Lagenda 110 dan lagenda 115.

Cuma saya agak terkejut sedikit sebab dia tidak tahu dimana letaknya sekeru tempat mengeluarkan minyak enjin. Kemudian, bila dia menghabiskan keseluruhan kandungan botol satu liter. Ini bermakna dia mengisi sebanyak satu liter sedangkan di bahagian tutup jelas dilabelkan jumlah minyak enjin adalah sebanyak 800ml sahaja. Ini menunjukkan dengan jelas sekali, dia tiada pengalaman dengan Shogun Axelo ini.

Minyak SAE 20/50 ini membuatkan enjin Axelo menjadi lebih senyap, tetapi kandungan yang terlalu banyak menyebabkan ada asap yang keluar dari ekzos dari semasa ke semasa.

Saya harap, enjin tidak akan menghadapi apa-apa masalah. Saya akan perhatikan sepanjang perjalanan. Jika ada tanda-tanda masalah akan timbul, saya akan kurangkan minyak enjin itu kemudian.

Saya juga menukar tayar belakang beberapa hari kemudian. Saya kekalkan saiz asal iaitu 80/90 cuma saya guna jenama yang lebih murah ialatu Viva. Setelah beberapa hari perjalanan, saya dapati tayar ini agak baik, selesa digunakan dan tidak musah haus. Perjalanan diwaktu hujan lebat juga selesa dan tidak menunjukkan apa-apa masalah gelinciran.

No comments: